Strict Standards: Only variables should be assigned by reference in /data/web/www.egeszsegkovet.hu/templates/theme1946/html/com_content/article/blog.php on line 39

Természetes életmód

Hogyan pótoljuk a magnéziumot?

Super User
Találatok: 700

 A magnézium elsősorban stressz-ellenes ionként közismert, de jótékony hatásai ettől szélesebb körben is megmutatkoznak. Ennek ellenére - felmérések szerint - a férfiak 43%-a, a nők 49%-a magnéziumhiányosan táplálkozik.

 

Természetes forrásai a zöldleveles növények (spenót, sóska), citrusfélék (citrom, grapefruit), banán, kukorica, olajos magvak (napraforgómag, dió, mandula), alma, hüvelyesek, a máj, a tejtermékek (a kalcium: magnézium arány 2:1, amely optimális a szervezetnek) és a hal. 1 liter csapvíz 20-40 mg magnéziumot tartalmaz a víz keménységétől függően. Az ételek elkészítése során csökkenhet azok magnézium tartalma.

Szervetlen és szerves Magnézium sók: miért hatékonyabb a Magnézium-laktát?

A Magnézium szerves és szervetlen formában fordul elő. Szervetlen vegyülete például a Magnézium-szulfát (kevésbé szívódik fel, vizet megkötve hasmenést okoz), a Magnézium-oxid és -hidroxid (amelyek gyomorsavval kölcsönhatásba lépnek és így kerülnek felszívható formába). Szerves formája (pl. Magnézium-laktát, Magnézium-citrát, Magnézium-orotát) hatékonyabban szívódik fel, így könnyebben kapcsolódik be az anyagcserébe. Magnéziumpótlásra elsősorban a magnézium-laktát ajánlott. A Magnézium B6-vitaminnal együtt a leghatékonyabb, amely segíti a beépülését a szívizomba.

Fokozott fizikai igénybevétel, terhesség és szoptatás esetén megnő a szervezet magnézium igénye. A fogamzásgátló tablettát vagy ösztrogént szedő nőknek szintén oda kell figyelnie a Magnézium bevitelre, mivel bizonyos gyógyszerek megnövelik a magnézium vesén keresztüli kiválasztását. Hasonlóképpen azoknál, akik nem vetik meg az alkoholt és a koffeint. Hasmenés és vízhajtók szedése során nagy mennyiségben ürülhet a szervezetből a Magnézium. Vérnyomáscsökkentők, ACE-gátlók és kemoterápiás készítmények alkalmazása esetén a magnézium pótlására szintén nagyobb figyelmet kell szentelni.

A javasolt napi Magnézium bevitel gyermekek számára 0-6 hónap között 50 mg, 7-24 hó között 70 mg, 2-10 éves kör között 200 mg, fiúk és lányok számára 11-18 éves kor között 350 mg, felnőtt nők esetében 300 mg, a férfiaknál 350 mg, terhes kismamáknál és szoptató anyukáknál 350-400 mg, hiszen az anyatejjel kiválasztódik, sportolók számára 400-600 mg. Egy felnőtt ember szervezetében 20-30 g Magnézium található, amelynek 50-60%-a a csontrendszerben, a többi az izmok, a máj és az idegrendszer sejtjeiben található.

A Magnézium szükséges a normális elektrolit-egyensúly fenntartásához. Nélkülözhetetlen az idegek és az izmok megfelelő működéséhez. Jelentős szerepe van a csontok és fogak felépítésében. Segíti a vércukor energiává történő átalakítását. Számos enzim működésén keresztül a fehérje-anyagcserében és a sejtosztódásban játszik nagy szerepet. Segít leküzdeni a fáradtságot, depressziót, csökkenti a stressz okozta feszültséget.

A felesleges magnézium a veséken keresztül, valamint a verejtékkel kiürül a szervezetből. Egyes vízhajtók és fogamzásgátlók szedése okozhatnak magnéziumhiányt, amely pl. kézremegéssel, éjszakai lábikragörccsel jelentkezhet.

Forrás: http://magnezium-b6.hu/